Een rondreis door Ontario - Mevrouw Sanne
277
post-template-default,single,single-post,postid-277,single-format-standard,bridge-core-1.0.5,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-18.1,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
Niagara Falls

Een rondreis door Ontario

We hebben 16 dagen om dit deel van Canada te gaan ontdekken. Vooraf hebben we een auto geregeld en de eerste overnachting in Toronto, verder weten we nog niet precies waar we zullen gaan verblijven en wat onze route gaat worden. We starten onze reis dus in Toronto. (Lees mijn aparte blog over Toronto!)

Na één dag kunnen we de auto ophalen van het vliegveld, het bleek namelijk veel goedkoper te zijn om de auto een dag later op te halen dan op dag van aankomst (tip: zoek op verschillende data voor auto huur! Kan je zo een paar honderd euro schelen), en zo hoeven we ook geen parkeergeld te betalen in Toronto. Want Toronto is heel erg duur! Een hotelovernachting vonden wij veel te prijzig, vandaar dat wij via Airbnb een kamer in het appartement van Heather hebben gehuurd. En dat is echt een aanrader, je hebt alle gemakken van thuis, kunt rustig een ontbijtje maken en dit geval zat het appartement in een drukke buurt met winkels, restaurants en Starbucks om de hoek.

Lion’s Head

Nadat we de auto hebben opgehaald rijden we naar Lion’s Head, een dorp je op de Bruce Peninsula, een soort van schiereiland met een national park. We hebben wederom via Airbnb een kamer gereserveerd in een klein ‘Inn’. De eigenaresse Helen, is aardig en kent de omgeving goed. Ze geeft ons een tip voor een wandeling naar ‘Lion’s Head’, een prachtige maar pittige wandeling, maar het resultaat mag er wezen.

Ontario

We verblijven 2 nachten in Lion’s Head. Meer is ook niet nodig, het is een klein dorpje en na twee dagen heb je het dorpje en de omgeving wel gezien. De laatste avond was er een sterren kijk avond georganiseerd in het dorp, we hebben met telescopen planeten en de melkweg mogen bekijken, er waren sprekers die van alles konden vertellen. Omdat het in dit deel van Canada heel donker is ’s avonds konden we ook echt veel zien. Super leuk om eens wat meer te horen over het heelal!

Manitoulin Island

Na twee dagen rijden we naar Tobermory waar we in de middag een overtocht met de veerboot hebben naar Manitoulin Island. Tobermory is veel toeristischer dan Lion’s Head en ook wat groter. Het blijkt ook nog eens dat de Canadezen een lang weekend vrij hebben, waardoor het dorpje overspoeld wordt door toeristen. Tobermory is een leuk dorpje om de tijd te doden tijdens het wachten op de overtocht met de veerboot. Maar voor ons wel veel te druk en toeristisch. Wil je Bruce Peninsula bezoeken verblijf dan in Lion’s Head.

In de namiddag komen we aan op ons derde Airbnb adres. De eigenaresse van het huis is niet aanwezig ivm familie omstandigheden. Wel is er een ander stel aanwezig wat ook een kamer heeft gehuurd. Van hen krijgen we de tip om het noorderlicht te kunnen zien tijdens een bijeenkomst in de buurt. We besluiten dat we daar ook heen gaan. We hebben een top avond, krijgen veel te zien en uitgelegd en zien een heel klein beetje noorderlicht…. of toch niet? Het is heel erg koud en rond middennacht houden we het voor gezien. De echte ‘die hards’ blijven zitten en wachten….

Killarney Provincial Park

De volgende dag rijden we alweer verder, we willen namelijk naar het Killarney Provincial Park. We besluiten om in Sudbury te overnachten en vanuit daar het Killarney Park te bezoeken. In het park zelf zijn weinig slaap mogelijkheden en prijzig. We komen in de middag aan in Sudbury, we verblijven bij mensen thuis. Porto Ricanen die in het noorden van Canada terecht zijn gekomen! In de middag bezoeken we het stadspark van Sudbury en genieten van het heerlijke weer. Tijdens de wandeling door het stadspark komen we een zwarte beer tegen! Hij loopt op enige afstand, toch even schrikken om dit prachtige beest zo dichtbij te zien.

We bezoeken de volgende dag het Killarney Provincial park. We huren een kano en maken een kano tocht over George Lake. Het is vrij rustig en we komen bijna geen andere mensen tegen, het meer is gigantisch en elk stuk is weer anders en nog mooier. We lunchen ergens aan de oever van het meer, maar zijn op onze hoede, het is zo rustig en kalm dat we het idee hebben dat er elk moment een beer voor ons zal staan.

Algonquin Provincial Park

De volgende dag rijden we verder naar het Algonquin Provincial Park. Hier hebben we een hut gehuurd voor 3 nachten. De hut ligt aan een groot meer, we mogen gebruik maken van de kano’s en kunnen op het strand genieten van het uitzicht. In het Algonquin Park maken we een paar wandelingen en rijden we een mooie route door een deel van het park. We wandelen onder andere een bever trail, een wandelroute waar goed te zien wat het werk van bevers doet met de natuur.

Thousand Islands

Na 3 dagen gaan we weer verder, we rijden naar Thousand Islands, Gananoque. We komen aan op een vrijdag, het blijkt erg druk te zijn in dit dorpje, Canadezen hebben massaal en lang weekend vrij genomen omdat het heerlijk weer is en waarschijnlijk een van de laatste lekkere weekenden zal zijn. En dit keer waren wij echt op de bonnefooi gegaan, geen slaap plek vooraf geregeld, en niet te vinden! Uiteindelijk is er nog een kamer vrij in een duurder hotel, maar we hebben weinig keus. We nemen het er maar van, deze luxe ;).

Boottocht langs de 1000 eilanden

Thousand Island is totaal anders dan de parken die we de dagen ervoor bezocht hebben, het is prachtig! Er loopt een autoroute langs de kust, met mooi uitzicht over de Thousand Island. We rijden deze route en gaan mee met een avond boottocht langs de eilanden. De zonsondergang is mooi en het avondlicht geeft een heel ander zicht op de eilanden. Maar halverwege de boottocht slaat het weer om, er blijkt een tornado waarschuwing af gegeven te zijn, vanaf de boot zien we het flink onweren aan de kust. De storm op het water is pittig, maar te doen. Volgens de Nederlandse kapitein van het schip is het beter op het water te zitten dan aan land…..

Eenmaal terug, zien we dat er behoorlijk wat water is gevallen, en er overal takken liggen. We rijden rustig naar het hotel terug. In het dorp aangekomen is het pikkedonker, nergens verlichting. Het hotel kunnen we gelukkig nog vinden, maar ook daar is alles donker. Het blijkt dat er een kleine plaatselijk windhoos over het dorp is gegaan, en het hotel heeft een behoorlijke schade, de overdekte veranda is weggewaaid en de stroom is uitgevallen. We krijgen wat kaarsen voor op de kamer en halverwege de nacht is de stroom weer terug.

Niagara-on-the-lake

De volgende ochtend is de schade goed zichtbaar, met name het hotel heeft veel schade. Wij laten het dorpje achter ons en rijden naar Niagara-on-the-lake. Dit keer wel vooraf een slaapplek gezocht, weer via Airbnb, bij Mary Lou. Het voelde als thuiskomen bij Mary Lou! Een prachtig huis aan een wijngaard, Mary Lou was zo open en vriendelijk. Maakte een heerlijk ontbijt voor ons en we mochten haar fietsen lenen voor een fietstocht langs de Niagara. En we hebben de verjaardag van haar zoon mee gevierd en spelletjes gedaan.

Niagara-on-the-lake is een mooi (toeristisch) dorpje. Een prima plek om vanaf hier de Niagara Falls te bezoeken. Persoonlijk vond ik de falls een behoorlijke tegenvaller. Het is zo commercieel, overal hoge gebouwen, en super veel toeristen. We zijn er dan ook niet heel lang gebleven. Veel leuker is fietsen langs de Niagara, er is een mooie fietsroute aangelegd, wijn gaan proeven bij de vele wijnboeren en het heerlijke eten in Niaga-on-the-lake.

In Niagara-on-the-lake eindigt onze reis. Na 3 nachten vertrekken we naar Toronto om de auto in te leveren en het vliegtuig terug naar Nederland te nemen.